09/26/24

25 september Hershey Chocolate World

Vandaag hadden we niet veel op de planning staan en is het enige op het plan Hershey Chocolate World en verder maar kijken wat de dag brengt. Het weer begon al lekker met veel nattigheid. Na het ontbijt zijn we tegen 8:30 uur op pad gegaan naar Hershey Chocolate World en was de planning om daar om 9.30 uur aankomen.

Halverwege kwamen we onderweg een Goodwill (kringloopwinkel) tegen en besloten we om die maar even aan te doen. Na een rondje door de winkel gelopen te hebben was er niets interessants te koop en zijn we weer doorgereden.

Zo tegen 10 uur kwamen we aan bij Hershey Chocolate World en we konden zonder problemen zo de parkeerplaats oprijden en onder een afdak parkeren. Het draait in Hershey Chocolate World allemaal om hoe Hershey de chocolade maakt en hoe het bedrijf is ontstaan vanaf 1894 tot nu. Er zijn een aantal activiteiten welke je tegen betaling kunt doen (niet gedaan) en 1 attractie welke gratis is dus daar zijn we naartoe gegaan. Harma heeft aan het eind nog wat lekkers gekocht en ik baalde dat ik in een (hele) grote snoepwinkel sta maar niets kan kopen, tot ik de tekst zero sugar op verpakkingen tegenkwam. Het blijkt dat Hershey ook chocolade maakt zonder suiker en snoepjes zonder suiker dus daar 3 pakken van meegenomen.

Na chocolate world zijn we nog even naar de hoofdingang van Hersheypark gelopen het pretpark van Hershey welke helaas vandaag gesloten was en daarna het park weer verlaten. We zijn na chocolate world nog even langs twee Thriftstores gereden om daar even te kijken maar ook daar helaas niets wat voor mij of Harma interessant was. We hebben daarna besloten om weer terug te rijden naar het hotel om daar wat te gaan eten en daarna de koffers alvast klaar te maken voor de terugreis morgen. We hadden gedacht om Chick-fil-a te proberen echter was die gesloten en we zijn daarbij uitgekomen bij een lokale chinees-thais restaurant. We hebben daar voor 21 dollar goed gegeten met drinken.

Het inpakken was zo tegen 14:30 uur wel klaar en we hebben daarna nog even gezeten. Zo tegen 15 uur verveelde ik mij een beetje en heb daarop besloten om nog even een rondje langs de winkels te doen. Harma is daarbij op de hotelkamer gebleven. Zo tegen 17:40 uur zijn we nog even naar de Panera Bread gegaan om wat te eten. Harma had wel zin een soepje en ik heb daar een broodje met soep gehad (erg lekker).

Afgelegde afstand 120km

Weer: Bewolkt met miezerregen tot buien.

09/25/24

24 september Gettysburg

Voor vandaag hebben we het slagveld bij Gettysburg bezocht en bekeken. Na een goed ontbijt zijn we tegen 8.30 uur op pad gegaan naar Gettysburg. Om bij Gettysburg te komen moeten we nog een uur rijden. Zo tegen 9.42 uur waren wij bij het Visitor Center van Gettysburg waar we eerst door security moesten (geen wapens toegestaan). Binnen hebben we informatie ingewonnen en een routekaart meegenomen voor de autorit. We konden ook nog het museum in en een film kijken echter koste dat een 40 dollar per persoon dus hebben we dat gelaten.

De route stond goed aangegeven met bordjes met een ster en een pijl waar je naartoe moet. De route loopt langs de belangrijkste plaatsen van de slag om Gettysburg. Langs de route liggen ook tientallen (of mogelijk honderden) monumenten voor gevallen soldaten. Helaas werkte het weer vandaag niet mee en was het af en toe droog, meestal miezer regen en soms regen. Bij big round top ben ik even naar boven gelopen waar ook weer een paar monumenten stonden en er een uitzicht was (het was nog wel een behoorlijke klim). Na big round top kwamen we uit bij little round top waar een grote en bekende slag heeft plaatsgevonden. Na deze bekeken te hebben was het na 12 uur en dus tijd om wat te eten te zoeken. We hebben daarom na punt 9 de route verlaten met het plan om deze na het eten weer op te pakken.

Vlak voor we Gettysburg inreden kwamen we een friendly’s restaurant tegen en zijn we daar gaan eten. Harma had een soepje en ik kip met broccoli en aardappelpuree. Het eten was precies genoeg en op deze manier konden we er weer tegenaan. Omdat we nu toch in Gettysburg waren hebben we besloten om daar nog even een stukje van het stadje te bekijken en wat souvenir winkels aan te doen. Hierna zijn we weer teruggereden naar het punt waar we waren gebleven. We kwamen hierbij ook weer langs little round top en het was daar nu behoorlijk druk. De rest van de route gereden en wat plaatsen bekeken en nog een paar oude huisjes bekeken. Het weer werd nu nog wat slechter en we hebben daarom rond 15.30 uur besloten om weer terug te rijden naar het hotel en eerst bij de Walmart langs te gaan voor wat avondeten.

Onderweg waren we een goodwill/thrift store tegengekomen en hebben we besloten om daar even te kijken. Deze was gekoppeld aan en kerk om minder bedeelde mensen te helpen. Harma heeft hier nog een souvenir voor haar hondje gekocht. Zo tegen 18 uur waren we weer terug bij het hotel en hebben we een magnetron maaltijd van Guy Fieri gegeten (handig zo’n magnetron op de kamer).

Afgelegde afstand: 160km

weer: nat, nat en nat ongeveer 18 graden

09/24/24

23 september van Pittsburgh naar York

Vandaag begon het wat regenachtig en helaas is dat de gehele dag zo gebleven. We zijn zo rond 8 uur naar beneden gegaan om te ontbijten en dit keer was het een fantastisch ontbijt. Zo tegen 9 uur zijn we op pad gegaan om naar York te rijden want we hebben ongeveer 410 km af te leggen en 3 stops op de planning staan.

Als eerste stop hadden we fort Ligonier op de planning staan. De navigatie gaf aan dat we er waren echter waren we het fort zonder het door te hebben al voorbij gereden. Na een rondje door het centrum van het dorp zijn we op de terugweg gestopt bij het fort. Het gaat hier om een engels fort uit 1758 die ze op basis van tekeningen en archeologie weer hebben gereconstrueerd. We kregen hier een prive rondleiding (aangezien wij vanwege het weer de enige bezoekers waren) met uitleg over het ontstaan van het fort.

Hierna zijn we weer verder gereden en was de tweede stop op de route een old log church. Ik had de navigatie erop ingesteld en deze gaf bovenop een berg in dichte mist aan dat we er waren. Wij konden echter niets ontdekken en dachten dat we hem gemist hadden en zijn dus doorgereden naar de volgende stop. Na een kilometer of 15 nog gereden te hebben kwamen we ineens een bordje tegen met melding van old log church en zijn daar dus nog even gestopt. We stonden hier geparkeerd midden op een begraafplaats waar aan de andere kant een oude kerk van 1806 stond (we konden er helaas niet in). Na een paar foto’s gemaakt te hebben en even de benen gestrekt te hebben zijn we doorgegaan en hebben gekeken om wat te eten.

Na weer een stuk gereden te hebben zijn we bij een Arby’s terecht gekomen om wat te eten. Ik heb daar de gyros genomen en Harma had een kip wrap. Op een gegeven moment begon Harma te stomen en blazen dat de wrap veel te heet was. Ik heb hem ook geprobeerd en vond het wel meevallen. Hierna konden we er weer tegen en zijn we naar de derde stop gereden welke weer een fort was. Deze was elke dag van buiten te bekijken echter alleen tijdens speciale evenementen ook van binnen te bekijken. Het gaat hierbij ook weer om een reconstructie van het fort wat daar ooit gestaan heeft.

Na dit fort hadden we nog een 2 uur te rijden naar het Hotel (waarbij we dwars door York kwamen). Zo tegen 16:45 uur kwamen we bij het hotel aan om in te checken. We hebben dit keer een kamer op de 2de verdieping en alles ziet er goed uit. Dit is tevens het laatste hotel voor ons waar we 3 nachten verblijven voor we naar washington gaan om de auto in te leveren en naar huis te vliegen.

Afgelegde afstand ongeveer 410 km

weer: bewolkt, regenachtig en 19 graden

09/23/24

22 september van Cleveland naar Pittsburgh

Vandaag zijn we zonder van het ontbijt (welk ontbijt?) gebruik gemaakt te hebben weer verder op reis gegaan. We hadden het plan om onderweg te gaan ontbijten en zijn bij een McDonalds gestopt om dat te doen. Ik had een ontbijtbroodje, hashbrown en een medium koffie besteld en Harma alleen een kleine koffie. Het eten kwam redelijk snel echter de koffie moesten we op wachten. Na een tijdje kwam (vermoedelijk de manager) met de mededeling dat de koffie nog wat langer zou duren aangezien de koffieautomaat niet schoongemaakt was. Hij bood excuses aan en vroeg of we er op wilden wachten. Aangezien wij geen haast hadden was dat geen probleem. Als compensatie kregen we 2 large koffie en nog een 3 ontbijtbroodjes extra.

We zijn hierna weer verder op pad gegaan en om een of andere reden was het snelwegen vermijden op de navigatie uitgezet. Een deel van de route hebben we dus weer via de “saaie” interstates afgelegd. De reis ging daardoor wel weer iets sneller. Omdat sommige kruispunten in Amerika nogal onduidelijk en raar zijn hebben we een paar afslagen gemist maar deze werden vrij snel door de navigatie gecorrigeerd. Zo tegen 12.45 uur zijn we wat gaan eten bij een Burger King en hadden we even een tussenstop en de mogelijkheid om de navigatie na te lopen. De rest van de route ging weer buiten de snelwegen om en als eerste stop hadden we de “fountain of youth” op de planning staan. Dit is een oude fontein ooit aangelegd maar ook weer afgesloten omdat deze slecht voor de gezondheid bleek echter is de façade blijven staan ergens in de bossen. De tweede stop zat er vlakbij namelijk de “gravity hill”, je rijd dan een heuvel af naar een splitsing en alles zegt dat je naar beneden rijdt echter als je de auto daar in zijn vrij zet en de rem loslaat ga je achteruit de heuvel omhoog. Dit is een optische illusie die erg raar aanvoelt.

Hierna zijn we doorgereden naar het hotel en we kwamen daar rond 15 uur aan zijn gaan inchecken. Het was wel even een uitdaging voor het hotel omdat de laad en los plekken bezet waren. Ik heb daarom de auto maar even op de brede stoep gezet. Voor 20 dollar per nacht konden we de auto in de parkeergarage onder het hotel plaatsen en dat dus gedaan.

afgelegde afstand: 240km

weer: af en toe een wolkje en 29 graden

09/22/24

21 september Cedar Point Park

Vandaag zijn we naar Cedar Point Park geweest om mijn rollercoaster fix weer te voldoen. Harma had er op aangedrongen om deze reis toch weer een pretpark aan te doen voor mij. We hadden eerste Hershey park in gedachten echter was die gesloten en dus zijn we uitgeweken naar Cedar Point Park. Ze hebben hier erg veel rollercoasters.

We dachten in het Hotel eerst goed te gaan ontbijten voor we naar het park zouden gaan. Het ontbijt bleek echter een aanfluiting. Er was geen beslag om wafels te maken, koffie was oud, brood zag er slecht uit, sap machine werkte niet. We zijn dus (veel te vroeg) het hotel uit gevlucht om onderweg te ontbijten. We zijn daarbij uitgekomen bij een Wendy’s voor een goede kop koffie en ontbijt. Na het ontbijt zijn we doorgegaan naar het park en het is vanaf het hotel ongeveer een uur rijden. Omdat we rond 9 uur bij Wendy’s wegkwamen waren we zo tegen 10 uur bij het park en deze zou pas om 11 uur voor ons open zijn. We konden nu wel mooi vooraan parkeren en stonden ook vooraan in de rij om het park in te gaan. Om 10.45 uur werden we het park binnengelaten en konden we naar de eerste attractie lopen. We zijn hierbij aangekomen bij Gatekeeper wat een wingcoaster is (je zit naast de baan) en hier kon ik vrijwel direct instappen. Als tweede coaster ben ik in Valraven geweest wat een dropcoaster is (zelfde als baron1898 in de efteling maar dan een stuk groter). Als derde rollercoaster heb ik Millenium Force gedaan welke in 2000 de eerste giga coaster was ter wereld. Je gaat hier bijna 95 meter de lucht in en daalt daarna 92 meter waarbij je een snelheid haalt van bijna 150km per uur en 4,5g. Als laatste coaster heb ik Maverick gedaan welke een launch coaster is. Deze was ook behoorlijk intens en erg genieten. De wachttijd was hierbij opgelopen naar 60 minuten en dus is dit ook de laatste coaster geweest voor vandaag.

We hebben hierna in het park nog een rondje meegereden met de stoomtrein en hierbij hadden ze langs het spoor wat grappige Halloween taferelen opgebouwd. We hebben ook nog even de show van de Peanuts en Snoopy meegekeken welke in Halloween stijl was maar wel erg leuk gedaan. We hadden voor vandaag ook de mogelijkheid voor elke 90 minuten de mogelijkheid voor een maaltijd. We hebben daarbij rond 12 uur (net na de millenium force) gekozen om te eten bij Panda express en rond 17 uur hebben we de Cedar Point friet met mini corndogs gehad.

Na het (grote) park doorgelopen te hebben en alles te hebben bekeken zijn we weer terug gelopen naar de auto en zijn we nog even langs een Dunkin Donuts gereden om een kop koffie te halen en niet te vroeg weer bij het hotel aan te komen.