09/20/24

19 september Niagara Falls

Vandaag hebben we de Niagara Watervallen bekeken en na een goed ontbijt zijn we daar om 8.30 uur meet begonnen. Vanuit het hotel was het een 100 meter lopen om bij de Niagara rivier te komen en op het moment dat we de rivier zagen was ook al goed te zien hoe snel de stroming was. We zijn op een pad langs de rivier naar de bruggen richting de eilanden gelopen.

De eerste brug brengt je naar Green Island waar buiten veel groen nog niet veel te zien is. De volgende brug brengt je dan naar Goat Island wat het grootste eiland is. Vanaf hier zijn we eerste naar de Three sister islands gelopen waar je een uitzicht hebt over het kolkende water wat met een sneltreinvaart richting de horseshoe falls gaat. Hier is ook al wel veel natuurschoon te zien. Na deze eilanden bekeken te hebben zijn we naar Terrapin point gelopen waar je uitzicht hebt op de horseshoe falls (mooiste uitzicht is helaas vanaf Canadese kant). Ook van de Amerikaanse zijde is het imposant om te zien.

Nu weer verder richting de American falls en daarvoor moesten we (helaas) wel weer veel trappen omhoog. Boven aangekomen hebben we nog even op een bankje in de schaduw gezeten en wat gedronken omdat het weer behoorlijk warm was (zo tegen 10.45 uur was het al 25 graden). De cave of winds hebben we overgeslagen omdat wWe e daar alleen doorweekte mensen weer naar boven zagen komen. We zijn daarom doorgelopen naar Luna Island waar je een uitzicht hebt op de American falls. Ook hier was het een mooi uitzicht en zie het water met geweld naar beneden storten. Volgens een bordje gaat er ongeveer 285000 liter per seconde naar beneden.

We hebben daarna Goat Island verlaten via dezelfde bruggen en zijn naar prospect point gelopen en als laatste ben ik nog naar de maid of the mist oberservatie dek gelopen. Het kost 1,25 dollar om het observatie dek op te gaan en dit is een soort halve brug. Je komt dan net ver genoeg om beide watervallen te zien. Ook hier weer een paar mooie foto’s kunnen maken. Het was nu 12 uur en we hadden alles gezien dus zijn we het stadje ingelopen om een restaurant te zoeken. We zijn hierbij uitgekomen bij the Miami house wat een Filipijns restaurant bleek te zijn. Het eten was erg lekker en net genoeg.

We hebben om de middag te vullen besloten om nog met de auto naar een nabij gelegen outlet mall te rijden en daar even te gaan kijken. Harma heeft hier nog een paar nieuwe skechers schoenen gekocht. Na hier een uurtje rondgelopen te hebben zijn we weer terug naar het hotel gereden en hebben daar nog een uurtje in het zwembad gelegen. Op een gegeven moment zei Harma dat ze nog even aan de kant ging zitten maar dat ging niet goed. Het was glad aan de rand van het zwembad en ze lag met een smak versuft op de grond. Het lijkt gelukkig goed gegaan te zijn, maar ik vermoed dat we daar morgen meer over weten.

Afgelegde afstand: 30 km met auto en ongeveer 12 km te voet.

Weer: af en toe een wolkje en 28 graden.